ג'הָאדוֹ טוּלקוּ – איך כל זה התחיל..
אנו נרגשים להודיע על ביקורו הקרוב של ג'האדו טולקו רינפוצ'ה בישראל במארס 2023, במסגרתו יילמד אותנו מהאמודרה. על הקורס הצפוי נוכל .
כמו כן, רינפוצ'ה יקדים ויקיים מפגש מקוון של שאלות ותשובות ביום 24.2.23 – פרטים כאן.
סיפור השושלת של מורי הרוח שנקראו ג'האדו טולקו מתחיל במחצית השנייה של המאה ה-18. בעמוד זה נוכל לעקוב בקצרה אחרי גלגוליו של ג'האדו טולקו רינפוצ'ה למן הראשון בשושלת ועד לנוכחי, השישי במספר.
+++
במסורת הבודהיסטית-הטיבטית מקובל לזהות גלגולים של מורי רוח שהגיעו להישגים רוחניים משמעותיים, כדי שהידע וההישגים שלהם לא יאבדו, והגלגול החדש יוכל להמשיך בלימוד ותרגול וכך להעצים את הישגיו הרוחניים, ויוכל גם להמשיך ללמד ולהדריך את כל התלמידים הרוצים בכך. במקרה של לאמה שהקים מנזר ועמד בראשו – כל גלגוליו הבאים יגדלו ויחונכו באותו מנזר ויעמדו בראשו.
סיפור השושלת של מורי הרוח שנקראו ג'האדו טולקו מתחיל במחצית השנייה של המאה ה-18, בתקופתם של הדלאי לאמה השמיני, ג'אמפל גיאצו (1758–1804) ושל הפנצ'ן לאמה השישי, לובסנג פאלדן ישה (1738–1780).
באותה תקופה מי שהיה ראש המנזר ה-17 של סֶרָה-גֵ'ה (הקולג' הגדול בין שלושת הקולג'ים של מנזר סרה), ג'מפה מונלאם, רצה לתרגל בתנאי התבודדות ויסד מִבדָד שמרוחק כ-8 ק"מ צפונית מערבית ללהאסה, ונקרא "מִבדָד קוּצאנג" (Keutsang Hermitage). משמעות המילה "קוּצאנג" – מערה שתלויה מעל.
בתחילה ג'מפה מונלאם (לימים קוּצאנג טולקו), עבר לגור במערה במבדד ולאחר מכן בנה צריף קטן לריטריט שתכנן. תלמידיו באו לבקרו כדי לקבל שיעורים ממנו ובמשך השנים נוספו מבנים נוספים.
בין תלמידיו נמנו שניים חשובים – ג'וֹקפּוֹ לוֹבּסַאנג נַמדרוֹל ו-לוֹדרוֹ צ'וֹפֶּל. יחד עם מורם, ג'מפה מונלאם, הם נקראו שלושת הלאמות של קוּצאנג.
ג'מפה מונלאם (קוּצאנג רינפוצ'ה הראשון) שלח את תלמידו לוֹדרוֹ צ'וֹפֶּל לייסד מנזר בצפון טיבט, ליד האגם הגדול נאמצו, ואף חיבר טקסט ובו הכללים והחוקים של המנזר החדש. טקסט זה נשמר עד ימינו ונמצא בידי ג'האדו טולקו השישי (הנוכחי). המנזר נקרא בשם "ג'הָאדוֹ טָאשִׁי סֶמדֶנלִינג" (ג'הא – ציפור, דוֹ – ההר הגדול, ע"ש ההר שבצלו חסה המנזר ושנראה כציפור גדולה, גארודה; טאשי – מבשר טוב; סֶמדֶנלִינג – ארץ הריכוז/ סמדהי), או בקיצור "ג'האדו גומפה".
לוֹדרוֹ צ'וֹפֶּל הוא הראשון בשושלת ג'הָאדוֹ טוּלקוּ.
ג'האדו טולקו השני – נולד בשם לובסנג צ'ופל. אין פרטים רבים על הגלגול הזה.
ג'האדו טולקו השלישי – נולד בשם גיאלצן צ'ופל. הוא פעל בתקופתם של הלאמות הגדולים נוּלצוּ יאנגצ'ן דרוּפֵּיי דורג'ה (1809–1887), קאנגור ישה גיאצו, והמאסטר הגדול נַאמקהָא טֶנקיוֹנג (1799–1870?) ממנזר סֶרָה-נאגפה (הקולג' השלישי של סרה). המאסטר הזה, נַאמקהָא טֶנקיוֹנג, מפורסם בזכות טקסטים חשובים שחיבר, וביניהם הטקסט של ה-Jor-Choe, העוסק בתרגולים המקדימים. טקסט זה נכתב לבקשתו של ג'האדו טולקו השלישי, והוא נמצא כיום בידי ג'האדו טולקו השישי (הנוכחי).
ג'האדו טולקו הרביעי – נולד בשם צ'ופל גיאצו. הוא נולד בצפון טיבט במחצית השנייה של המאה ה-19, ונודע בהישגיו הרוחניים. מספרים שג'האדו טולקו הרביעי השאיר את טביעת רגלו על התנור שבביתו, ושכאשר היה בריטריט הגדול של יאמנטקה, שנמשך שלוש שנים ושלושה חודשים – המנחות הפנימיות שהגיש מעולם לא קפאו למרות הקור העז ששרר בחוץ. בתום הריטריט הארוך, בו לא נגע בשערו, רינפוצ'ה קיצץ את שערו וניסה לשרוף אותו – אבל השיער לא נשרף. בסופו של דבר השיער ניתן למנזר ג'האדו גומפה כאובייקט קדוש שחלקים ממנו נכללו בקמיעות ובברכות שניתנו.
ג'האדו טולקו הרביעי היה מתרגל על-כיתתי. הוא תרגל את כל מסורות הבודהיזם הטיבטי – נייגמה, סאקיה, קאגיו וגלוק – ושמר בקפדנות על כללי המשמעת במנזר (ווינאיה). ג'האדו גומפה לא היה מנזר גדול (היו בו 62 נזירים בלבד), אבל הוא נחשב למנזר קטן ואיכותי, כמאמר הטיבטים: "תנור קטן אבל חם מאוד", כפי שהביע זאת להאצוּם רינפוצ'ה, שביקר בג'האדו גומפה פעמים רבות ולימד שם. גם לובסאנג טופטן רינשֶן לֶקשֶה גיאצו צ'וֹגיֶה טריצֶ'ן רינפוצ'ה, מאסטר סאקיה מפורסם, שיבח את מנזר ג'האדו פעמים רבות כמנזר שרמת המשמעת והתרגול של נזיריו גבוהה מאוד.
ג'האדו טולקו החמישי – גַ'מפֶּל סַאנגיֶה, חי בתקופתו של רטינג רינפוצ'ה החמישי, ג'מפל ישה גיאלצן (1912–1947). רטינג רינפוצ'ה היה העוצר ששלט למעשה בטיבט בתקופת המעבר בין הדלאי לאמה ה-13 לדלאי לאמה ה-14. גַ'מפֶּל סַאנגיֶה נולד בנגאצ'וּ שבצפון טיבט והיו לו שני אחים שגם הם היו גלגולים מוכרים – קהורדן רינפוצ'ה וצאמצ'ו רינפוצ'ה.
למנזר נגאצ'וּ שבמקום הולדתו היתה ישות שמימית מגינת דהרמה בשם ניָארֶה גיַאלפּוֹ. האורקל של ניארה גיאלפו זיהה את ג'מפל סאנגיה כגלגולו של ג'האדו טולקו הרביעי. הוא ציין גם שחשוב להביאו לג'האדו גומפה. אבל, התגלתה בעיה. בג'האדו גומפה זיהו מישהו אחר כגלגול של ג'האדו טולקו הרביעי ומכיוון שכבר הכתירו אותו כגלגול החמישי, לא ניתן היה לסלק את מי שכבר הוכתר. נזירי המנזר בנגאצ'ו בה נולד גַ'מפֶּל סַאנגיֶה – נגאצ'ו שַפטֶן גומפה – לקחו והכתירו אותו במנזרם, והוא למד שם במשך זמן רב.
אחרי תקופה מסוימת הילד שהוכתר בטעות בג'האדו גומפה נפטר בגיל צעיר. נזירי ג'האדו גומפה פנו בבקשה לדלאי לאמה ה-13 (או לרטינג רינפוצ'ה, זה לא ברור) לאשר שג'מפל סאנגיה הוא אכן הגלגול האמתי של ג'האדו טולקו הרביעי. האישור אכן התקבל, אבל אז נזירי נגאצ'ו גומפה לא הסכימו לוותר על רינפוצ'ה, אחרי שאמצו, גידלו ולימדו אותו. הם רצו שגַ'מפֶּל סַאנגיֶה יהיה מורה רוח במנזרם וילמד אותם. בסופו של דבר נערך הסכם בין שני המנזרים שבגלגוליו הבאים ג'האדו טולקו ישתייך לשני המנזרים ויחלק את זמנו ביניהם.
אחרי חתימת ההסכם עבר ג'האדו טולקו החמישי לג'האדו גומפה. הוא הספיק לשהות שם זמן קצר בלבד, חלה ושב לביתו. בדרכו חזרה לביתו ביקר ג'האדו טולקו החמישי אצל משפחת נוודים שאירחו אותו יפה. כשעזב אמר שמעתה והלאה משפחתם תיקרא Toepa Yabsung, "המשפחה בה ייוולד טולקו". רינפוצ'ה נפטר בנגאצ'ו בגיל 20.
*
ג'האדוֹ טוּלקוּ השישי (הנוכחי) – טֶנזין ג'וּנגנֶה, נולד בשנת 1954 (שנת סוס – עץ) למשפחת נוודים באזור של רכס ניֵינצֶ'ן שליד אגם נאמצוֹ.
ג'האדו רינפוצ'ה מספר בקצרה על עצמו
*לבחירת שפת התרגום יש להקיש על גלגל השיניים.
עוד על ג'האדו טולקו השישי, אחד מהלאמות המוערכים ביותר במסורת הגלוקפה כיום – בדף המורה, אנא לחצו כאן