מהאמודרה-החותם הגדול

מָהָאמוּדְרָה – החותם הגדול (שנה 2), עם ג'האדו רינפוצ'ה

For English please scroll down

אנחנו נרגשים לבשר על ביקורו הקרוב של מורנו היקר ג'הָאדוֹ טוּלקוּ רינפוצ'ה. במסגרת ביקורו הקצר ימשיך רינפוצ'ה ויילמד את נושא מָהָאמוּדְרָה – החוֹתָם הגדוֹל. בינואר 2020 קיימנו את הקורס הראשון במסגרת התכנית התלת שנתית בנושא זה (הקורונה כמובן שיבשה לכולנו את התכניות..) – והשנה נמשיך בלימודי השנה השניה. הקורס פתוח לכל המעוניינים!

אך ראשית,

מהי מָהָאמוּדְרָה?

המשמעות המילולית של "מהאמודרה" היא "החוֹתָם הגדול", וזה מתייחס לחותם הטבוע בכל התופעות, כלומר לתכונה המיוחדת או לטבע המיוחד שמשותפים לכל התופעות, היותן ריקות מקיום בלתי תלוי.
כל אי הנחת והסבל בחיינו נגזרים מרגשות עוכרים כמו היקשרות וסלידה; מה שמביא להתהוות היקשרות או סלידה הוא ראיית הדברים כקיימים באופן עצמאי ובלתי תלוי, מצדם-הם, בזכות עצמם. אם נצליח לראות את הדברים באופן בו הם קיימים למעשה – ריקים מקיום עצמאי – נוכל להשתחרר מכל אי הנחת והסבל. מה פירוש ריקים מקיום עצמאי? אמנם הדברים אינם קיימים מצדם-הם, אבל הם אכן קיימים; הם קיימים באופן תלוי בגורמים ובתנאים, בחלקי מרחב וזמן, מתויגים בלבד על ידי תודעה מושגית. מטעמי נוחות – "ריקות מקיום עצמאי" / "ריקות מקיום הדברים מצדם-הם" / "ריקות מקיום אובייקטיבי" – נקראים בקיצור "ריקות".
כאשר מתרגלי המהאיאנה ויוגת הטנטרה העליונה מתרגלים את ראיית אופן קיומם של הדברים, אובייקט המדיטציה שלהם הוא ריקות, שוּניָאטָה. חקר הריקות נעשה באמצעים לוגיים כאשר הבסיס לריקות הוא תופעות (כמו כד, עמוד וכו') או ה"אני".
גם אצל מתרגלי מָהָאמוּדְרָה אובייקט המדיטציה הוא ריקות, ואולם חקר הריקות נעשה על בסיס התודעה שלנו – הריקות של התודעה המעודנת ביותר. התודעה שלנו תמיד גלויה לעינינו ולפיכך קל יותר לתפוס את ריקותה באופן ישיר ולא באמצעות מעבר מהיקשים לוגיים לראייה ישירה.
יתר על כן – גם הסובייקט, התודעה שתופסת את הריקות (של התודעה המעודנת ביותר), אינה תודעה מנטלית כלשהי, אלא היא התודעה המעודנת ביותר. לפיכך תרגול המהאמודרה הוא פיתוח התודעה המעודנת ביותר שמבינה נכוחה את ריקות התודעה המעודנת ביותר. הן מאוחדות ובלתי נפרדות זו מזו.
המשימה של הבנת ריקות התודעה המעודנת ביותר באמצעות התודעה המעודנת ביותר אינה פשוטה.
הצעד הראשון במדיטציית המהאמודרה הוא להכיר את התודעה. בחיי היומיום שלנו אנחנו מתמקדים לרוב באובייקטים חיצוניים: התודעה מבינה ספל, שולחן, צליל, ריח. אך קשה להכיר את התודעה עצמה, זו שרואה, ששומעת, שמריחה, שטועמת, שחשה, זו שמבינה את מושאיה השונים. לכן, בתרגול המדיטציה של המהאמודרה, המשימה הראשונה היא לזהות את התודעה עצמה. כאשר נצליח לזהות את התודעה עצמה נמצא את האובייקט, ואז עלינו לתרגל כדי להבין את הריקות של האובייקט הזה. ככל שנמשיך לתרגל זאת התודעה תתעדן יותר ויותר, עד שנגיע לרמה של התודעה המעודנת ביותר, בה התודעה שלנו תבין באופן ישיר ונכון את ריקות עצמה (התודעה המעודנת ביותר תבין נכוחה את ריקות התודעה המעודנת ביותר).
ייחודו של תרגול המהאמודרה הוא בכך שכאשר התודעה המעודנת ביותר מבינה נכוחה את ריקות עצמה – ההבנה והאובייקט הן טעם אחד, כלומר הבנת הריקות שהושגה היא הבנה נכוחה ישירה ברמה החווייתית, שהיא לא-דואלית (בלי הפרדה בין סובייקט ואובייקט). רק הבנה רבת עוצמה כזאת תביא לסילוק מצבי תודעה עוכרים ועקירתם מן השורש, וכך תביא לשחרור מכל סבל ואי נחת.

עוד על המהאמודרה: מספר בעברית חברנו הנזיר קארצון (יקי פלט) – לחצו כאן.

» בקורס הראשון פרס רינפוצ'ה בפנינו כמבוא את הלימוד המקדים המשמש בסיס לתרגול הדהרמה – עיקרי האתיקה החילונית, חשיבות המניע, הסבר על חיי אנוש יקרי ערך וכו', ובעיקר הציג במפורט את השקפת היעדר העצמי של הפרט ושל התופעות לפי מדהיאמקה-פרסנגיקה, שהרי הריקות היא משמעות המהאמודרה. בהמשך – בשאר קורסי התכנית התלת-שנתית – רינפוצ'ה ילמד אותנו את תרגול המהאמודרה כמפורט בעיקרי התכנית.

על התכנית התלת שנתית
על התכנית, תכניה, דגשיה ועוד – ניתן לקרוא בהרחבה כאן
קורסי התכנית התלת שנתית יתקיימו אחת לשנה.
ההשתתפות בתכנית פתוחה לכל, וותיקים וחדשים כאחד. יחד עם זאת, משתתפי התכנית יוזמנו לתרגל את תכני הלימוד במהלך שלוש השנים.

על גָ'האדוֹ רִינְפּוֹצֶ'ה

ג'האדו רינפוצ'ה

ג'האדו רינפוצ'ה הוא אחד מהלאמות המוערכים ביותר במסורת הגלוגפה כיום והוא בעל ידע מקיף ועמוק בכל מסורות הבודהיזם הטיבטי. רינפוצ'ה ידוע בתבונתו החדה ובחמלתו הרבה, בנועם הליכותיו, בסגנון לימוד דינמי וביכולתו ללמד תלמידים מערביים בצורה מעניינת ורלוונטית להם.
ג'האדו רינפוצ'ה מונה ע"י כבוד הדלאי לאמה ב-1997 לראש מנזר נַמְגְיַאל שבדָהרַמְסָלָה, המנזר האישי של הדלאי לאמה. במאי 2014 מונה ג'האדו רינפוצ'ה לראש מנזר גיוטו שבדהרמסלה, אחד משני הקולג'ים הטנטריים במסורת הגלוגפה של הבודהיזם הטיבטי. מאז שפרש ממנזר גיוטו בתחילת 2017 רינפוצ'ה מרבה לנסוע וללמד את תלמידיו הרבים ברחבי העולם. נוסף על כך, במקביל לפעילותו בקרב הקהילה הטיבטית ובמסעותיו בעולם, פועל רינפוצ'ה במונגוליה בשיקום ובתמיכה בתרבות הבודהיסטית-מונגולית.
ג'האדו רינפוצ'ה הינו המורה הרוחני של עמותת ידידי הדהרמה בישראל ואף ביקר ולימד בישראל מספר פעמים.
אנחנו נרגשים שרינפוצ'ה יגיע גם השנה לישראל ויקדיש לנו לימוד יקר ערך של תכנית תלת שנתית מעמיקה וייחודית. עוד על ג'האדו רינפוצ'ה – אנא לחצו כאן.

על הקורס:

הקורס יתקיים בימים רביעי-ראשון 15-19.3.23 בשדה בוקר, כולל לינה.

הקורס יתקיים בשפה הטיבטית ויתורגם לעברית ע"י חברנו היקר, הנזיר קארצון (יקי פלט), ששימש עד לאחרונה כמורה וכמתורגמן במרכז צ'נרזיג באוסטרליה.

הקורס ישודר במקביל בזום עם תרגום לאנגלית של גשה קלסנג וונגמו. שימו לב כי למשתתפים פיזית בקורס לא יהיה תרגום לאנגלית.

המשתתפים יתבקשו להיות נוכחים בכל משך הזמן של הקורס ובכל הפעילויות שיתקיימו במהלכו.
מכשירי הטלפון, מחשבים וכד' יימסרו למשמרת בתחילת הקורס.
הקורס יתקיים בשתיקה מלאה.
נשמח להבאת כיבוד לפינת קפה (פירות, עוגיות וכו'- עדיפות לכיבוד בריא).

התכנסות והתחלה יום רביעי 15.3.23 בשעה 14:00 ♦ סיום יום ראשון 19.3.23 בשעה 17:30.
להסבר מפורט על מהלך הקורסים, כללי התנהגות, מה להביא ועוד – תוכלו לקרוא כאן.

Jhado Tulku Rinpoche – Mahamudra – The Great Seal (Year 2)

Start date: 15.3.2023
End date: 19.3.2023

We are excited to announce the coming visit of our dear guru Jhado Tulku Rinpoche. During his short visit Rinpoche will continue teaching the topic of Mahamudra – The Great Seal. The first course of the 3-year program was held in January 2020. As we all know, the continuation of the program was disrupted by the Coronavirus. This year we continue with the 2nd year of the program.

The course is open to all!

But first,

What is Mahamudra?

The literal meaning of Mahamudra is The Great Seal, and it relates to the special quality or special nature which is common to all phenomena – being empty of independent existence.

All the dissatisfaction and suffering in our life come from disturbing emotions such as attachment and aversion; attachment and aversion are brought about from seeing things as existing independently, from their own side, by their own right. If we will succeed in seeing things as they really exist – empty of independent existence – we’ll be able to be free of all our dissatisfaction and suffering.

What does it mean empty of independent existence? It’s true that things do not exist from their own side, but they do exist; they exist in dependence on causes and conditions, spatial and temporal parts, labeling by conceptual mind. For one’s comfort – emptiness of independent existence / emptiness of existence from things’ own side / emptiness of objective existence – are called in short emptiness.

When Mahayana and Highest Yoga Tantra practitioners practice seeing the mode of existence of things, their object of meditation is emptiness, shunyata. The emptiness is being examined by logical means, and the basis for the study is phenomena (like pot, pillar etc.) or the self.

For Mahamudra practitioners the object of meditation is emptiness as well, but the study of emptiness is being done on the basis of our mind – the emptiness of the subtlest mind. Our mind is always known to us and as such it is easier to directly perceive its emptiness and not through the process of going from logical inferences to direct perception.

Furthermore, the subject, the mind that perceives the emptiness (of the subtlest mind), is also not any mental consciousness, but is the subtlest mind. Therefore, the practice of Mahamudra is to develop the subtlest mind that realizes the emptiness of the subtlest mind. They are united, inseparable.

The task of realizing the emptiness of the subtlest mind with the subtlest mind is not a simple task.

The first step in the Mahamudra meditation is to recognize the mind. In our daily life we usually focus on outer objects: the mind understands a cup, a table, sound, smell. But it is difficult to recognize the mind itself, the mind that sees, hears, smells, tastes, feels, the mind that realizes its different objects. Therefore, in the Mahamudra meditation, the first step is to identify the mind itself. When we do identify the mind itself, we’ll find the object of meditation, and then we have to practice in order to realize the emptiness of that object. As we continue to practice it, the mind will become subtler and subtler, till we reach the level of the subtlest mind, in which our mind will realize directly and correctly the emptiness itself (the subtlest mind will realize the emptiness of the subtlest mind).

The practice of Mahamudra is unique from the point of view that when the subtlest mind realizes the emptiness of itself – the realization and the object are of one taste, which means that the attained understanding of emptiness is a direct experiential realization, and is non-dual (subject and object are not separated). Only very powerful realization like that will bring the elimination and uprooting of afflicted states of mind, and in this way will bring freedom from all dissatisfaction and suffering.

* During the first course (in January 2020) Jhado Rinpoche introduced the basis for practicing Dharma – secular ethics, importance of the motivation, precious human rebirth and so on – and mainly explained thoroughly the view of the selflessness of I and phenomena according to Madhyamaka-Prasangika, since the meaning of Mahamudra is emptiness. During the rest of this program courses Rinpoche will teach us the practice of Mahamudra.

The Program

As mentioned, Jhado Rinpoche will teach us the topic of Mahamudra in a 3-year program, one course each year.

Rinpoche will teach Mahamudra according to the self commentary of the First Panchen Lama, Panchen Lobsang Chokyi Gyaltsen (1570-1662) Lamp re-illuminating Mahamudra (Yang gsal sgron me) for the root text Panchen Lobsang Chokyi Gyaltsen himself wrote Highway of the Conquerors: Root Verses for the Precious Geden [Gelug] Kagyu [Oral] Transmission of Mahāmudrā (dGe-ldan bka'-brgyud rin-po-che'i phyag-chen rtsa-ba rgyal-ba'i gzhung-lam).

Jhado Rinpoche will explain the Mahamudra following the Gelukpa tradition (according to which Lama Tsongkhapa received the secret teaching of Mahamudra from Manjushri), but during the teaching Rinpoche will also explain the Mahamudra of Kagyu, the Mahamudra of Sakya (Union of the Clear Light and Emptiness, gsal-tong sung-juk) and the Dzogchen of Nyingma. Presenting these traditions is also included in the self commentary of Panchen Lobsang Chokyi Gyaltsen.

Jhado Rinpoche has 3 aims in teaching this program:

  1. The unity of the different traditions:

Dharma Friends of Israel invite many lamas and teachers of Tibetan Buddhism from different traditions – Nyingma, Sakya, Kagyu, Geluk – Tibetan and westerners. It might be the case that people got the impression that there are essential differences among the different Tibetan Buddhist traditions. But in fact, the different traditions are identical in essence, in meaning and in practice, even though they sometimes use different terms. The first aim of Jhado Rinpoche in giving the Mahamudra program is to remove this confusion.

  1. Mahamudra meditation:

Among the Dharma students there are many – new or long-time students – that do not necessarily know what is their main practice. Rinpoche will introduce the preliminary practice which is the basis for practicing Dharma – secular ethics, importance of motivation, precious human rebirth and so on. Later on, Rinpoche will teach the practice of Mahamudra as the main practice which is the best practice – Mahamudra according to Geluk, or Mahamudra according to Kagyu, or Mahamudra according to Sakya, or Dzogchen according to Nyingma. This is Rinpoche’s second aim – to introduce the meditation and the object of meditation. If we will put the right effort, we will attain soon the essence of the Buddha enlightenment. The student who would be interested will be able to practice according to Rinpoche’s instructions and by doing so they’ll strengthen their understanding and their human rebirth would be meaningful.

  1. Importance of practice:

Some mistakenly think that the Geluk tradition has a strong emphasis on learnedness and not much practice. It is true that the Geluk tradition emphasizes learnedness, but along with learning one must practice. The essence of the two vehicles – Sutra and Tantra – is practice. Rinpoche’s third aim is to make us understand the utmost importance of practice in all traditions.

The course will be held on Wednesday-Sunday, 15-19.3.23 at Sde Boker, with lodging.

Jhado Rinpoche will teach in Tibetan and will be translated to Hebrew by our dear friend, venerable Kartson, a former teacher and translator in the Chenrezig institute in Australia.

The course will be simultaneously broadcasted via Zoom with an English translation by Geshe Kelsang Wangmo. Please note that there will not be an English translation for the live audience.

We will convene on Wednesday 15.3.23 at 14:00 (Israel time) and will conclude on Sunday 19.3.23 at 17:30 (Israel time).

About donation – please see below.
The teaching will be recorded and upload to DFI YouTube channel few days later.

All are welcome!

Jhado Tulku Rinpoche

Khensur Jhado Tulku Rinpoche is one of the most highly esteemed lamas in the Geluk lineage today. Renowned for his keen intelligence and dynamic teaching style, Jhado Rinpoche is also highly acclaimed for his ability to engage western students in ways that are interesting and personally relevant. In addition to these qualities, Rinpoche is also known and loved for his gentle demeanor and his kindness.

In 1997 Rinpoche, being only 43 years of age, was appointed by His Holiness the Dalai Lama as the Abbot (Khenpo) and Spiritual Teacher of Namgyal Monastery in Dharamsala, the personal monastery of the Dalai Lama where he served as the Abbot for seven years. In May 2014, Jhado Rinpoche was appointed as the abbot of Gyuto monastery- one of the main two Tantric collages in the Gelug tradition.

Since Khensur Jhado Tulku Rinpoche retired from Gyuto in the beginning of 2017, he travels around the world, giving teachings to many of his students in Mongolia, Germany, Italy, France, the United States, Australia, Japan Singapore and more.

Jhado Rinpoche is the Spiritual Guide of Dharma Friends of Israel organization. Rinpoche accompanies the organization with his precious guidance and beneficial advice. For more on Jhado Rinpoche – please click here.

ברוח המסורת הבודהיסטית, המורה, וכן הצוות המארגן פועלים בהתנדבות מלאה ואינם מקבלים כל שכר. גם ההשתתפות בקורס זה הינה על בסיס תרומה (דאנה) וללא ציון סכום מוגדר, כדי לאפשר לכל הרוצים להשתתף בקורס לעשות זאת בשמחה – ולתרום כפי יכולתם ומתוך רצון ונדיבות הלב.
תרומותיכם, שתיאספנה בתום הפעילות, מיועדות לכיסוי כל ההוצאות הארגוניות ולמתן דאנה כהוקרת תודה למורה.

את התרומה ניתן לבצע באמצעות האתר המאובטח Paypal ע"י לחיצה על Create an Account ומילוי פרטי כרטיס האשראי (בהרשמה חד-פעמית המידע אינו נשמר בשרתי Paypal). אם ברצונכם לקבל קבלה עבור הדאנה, אנא הקפידו בעת ביצוע התשלום בפייפאל לרשום את שמכם ואת הכתובת המלאה למשלוח.

For donating using PayPal please press on the button below:

כמו כן ניתן לעשות העברה בנקאית לזכות ידידי הדהרמה, בנק הפועלים סניף היצירה 459, חשבון 11197.

אנא ציינו את מטרת ההעברה.

All our activities are organized by volunteers and are offered without any price tag attached. Yet we wish to give a generous Dana to our teacher and also there are some costs to be covered. For that we ask for your donations. After covering the costs all remaining donation will be offered to the precious teacher.

You can also donate money to:

Dharma Friends of Israel
Bank HaPoalim, branch 459, account number 11197
Swift code: POALILIT
IBAN  IL450124590000000011197

Please add the purpose of transaction.

ההרשמה תפתח בקרוב!

חומרי עיון לאירוע זה

טקסטים (0)
וידאו (0)
אודיו (0)
תמונות (0)

ספרייה ולימוד

ספרים בהוצאת ידידי הדהרמה

"כיצד לראות את עצמך כפי שהנך באמת"

כבוד הדלאי לאמהּ ה-14  

בספרו "כיצד לראות את עצמך כפי שהנך באמת" מדריך אותנו כבוד הדלאי לאמה כיצד לראות את עצמנו כפי שאנו באמת, על מנת שנוכל להתחיל ליצור את העולם שבו נרצה לחיות. למידע נוסף ורכישה