ספרייה ולימוד

ברוח המסורת הבודהיסטית, המורה, וכן הצוות המארגן פועלים בהתנדבות מלאה ואינם מקבלים כל שכר. גם ההשתתפות בקורס זה הינה על בסיס תרומה (דאנה) וללא ציון סכום מוגדר, כדי לאפשר לכל הרוצים להשתתף בקורס לעשות זאת בשמחה ולתרום כפי יכולתם ומתוך רצון ונדיבות הלב.
תרומותיכם, אותן ניתן לעשות בכל עת הן לפני השיעור והן לאחריו, מיועדות לכיסוי כל ההוצאות הארגוניות ולמתן דאנה כהוקרת תודה למורה.
All our activities are organized by volunteers and are offered without any price tag attached. Yet there are some costs to cover and for that we are asking for your donations.
All remaining donations after covering the costs will be offered to the precious teacher.

ביקורה של גשה קלסנג וונגמו 2012

גשה קלסנג וונגמו 19 לנובמבר ועד 9 לדצמבר 2012

" עם סיומם של שלושה סופי שבוע מאלפים עם מורתנו היקרה גשה קלסנג וונגמו, אנו מבקשים להודות תודה ענקית לחברתנו שבדהרמסלה, גילה פנפיל, על עבודת התרגום הענקית שעשתה בתרגמה לעברית את חומר הלימוד  לכל אחד מהקורסים שלמדה המורה.  אנו מעריכים מאד את הזמן,המחשבה והאהבה שהשקיעה , מודים לה מכל לב, ומאחלים לה שיהיו בה הכוחות להמשיך בעבודתה המסורה למען הדהרמה בכלל, והדהרמה בעברית בפרט."

תאריך הגעה לארץ:

19.11.12– יום שני| טיסה מספר RJ0344 עם Royal Jordanian| שעת נחיתה בנתב"ג 11:40

לוח הפעילות המלא:

22-24.11.12 | קורס "חקר האסכולות הפילוסופיות הבודהיסטיות" | בשעה 16:00 רישום והתכנסות| קיבוץ תובל . ההרשמה נסגרה. למידע ולפרטים של הרגע האחרון, התקשרו לדהרמפון 052-4710445

29.11-1.12.12| קורס "חקר הרמות והדרכים בדרך להארה"| בשעה 16:00 רישום והתכנסות| קיבוץ תובל.

6-8.12.12| קורס "התמונה הגדולה: חיי עבר ועתיד, רצף התודעה"| בשעה 16:00 רישום והתכנסות| נס עמים, גליל מערבי (ליד נהריה) – במסגרת בודהיזם מאלף ועד תו.

בעקבות צאתו לאור של הספר החדש של הדלאי לאמה בתרגום לעברית – "למלא את הלב בחמלה"  תגיש גשה קלסנג וונגמו שיחת דהרמה בעיר בנושא. 26.11.12 | 19:00-21:00 | מנזר האחיות מציון, עין כרם – ירושלים 3.12.12| 19:00-21:00 | בית הקיבוץ הארצי (האולם הקטן) – ת"א

תאריך עזיבה מהארץ:

9.12.2012 – יום ראשון| טיסה מספר AB 8905 | ישראל גרמניה| שעת המראה מנתב"ג  19:30

לקראת ביקורה הקרב של גשה קלסנג וונגמו אנו שמחים לבשר על פתיחתה של סדרת קורסים בנושאים העיקריים הנלמדים במנזרים הגדולים של מסורת הבודהיזם הטיבטי.

במערב רווחת אי-הבנה לפיה התרגול הבודהיסטי מורכב בעיקר ממדיטציה ולא מלימודים. דעה זאת נובעת מחוסר ההבנה שהלימוד הבודהיסטי – במיוחד במסורת של הבודהיזם הטיבטי – יכול להוות חלק בלתי נפרד מהמדיטציה האנליטית ולפיכך הוא תרגול רוחני. למעשה, הלימוד נחשב חיוני ביותר להתפתחות המנטלית של המתרגל. לפיכך, תוכנית לימודים מקיפה ומעמיקה (שנמשכת 16 שנים או יותר) מהווה חלק נכבד מהעשייה הרוחנית של מנזרים רבים במסורת הבודהיזם הטיבטי. תוכניות לימוד כאלה מורכבות מהקשבה ללימוד, מניתוח ובחינה של הנלמד בפרקי הזמן של ההתדיינויות ומהשקעת מאמץ להטמיעו בחיי היומיום.

הטכניקה הזאת הוכיחה את עצמה כיעילה מאוד, ולפיכך השתמשו בה במשך מאות שנים. באמצעותה מתרגלי רוח רבים, בעבר ובהווה, השיגו הישגים רוחניים שאין להם שיעור.

הנושאים, שאותם לומדים באופן מסורתי ושעליהם מתדיינים, נכללים בחמשת הטקסטים הקנוניים:

  1. סוטרות שלמות החוכמה (סנסקריט: סוטרות פראג'נה-פרמיטה/ טיבטית: Pha rol du chin pa'i do)
  2. פילוסופיית דרך האמצע (סנסקריט: מדהיאמיקה / טיבטית:Uma)
  3. הכרה תקפה – אפיסטמולוגיה/תורת ההכרה (סנסקריט: פרמנה-וארטיקה / טיבטית: Tse ma nam drel)
  4. אוצר הידע – אונתולוגיה/תורת ההוויה (סנסקריט: אבהידהרמה-קושה / טיבטית: Ngön pa Dzö)
  5. התנהגות מוסרית (סנסקריט: וינאיה / טיבטית: Dul wa)

במאמץ להגיש תוכנית לימודים כזאת בישראל מציעים ידידי הדהרמה סדרה של קורסים שיציגו בהדרגה את הנושאים השונים של חמשת הטקסטים הקנוניים (באותו סדר בו הם נלמדים במנזרים), החל בחלק מהנושאים המכינים החשובים והמשך בנושאים העיקריים עצמם, כמו "סוטרות שלמות החוכמה" וכן הלאה. הנושאים המכינים כוללים את חקר התודעה (טיבטית: Lo-rig), חקר האסכולות הפילוסופיות (טיבטית: Drub-tha) וחקר הרמות והדרכים (טיבטית: Sa-lam).

גשה קלסנג וונגמו היא האישה הראשונה שסיימה את 16 שנות הלימוד של המנזרים הגדולים במכון לדיאלקטיקה בודהיסטית שבדהרמסלה ועברה בהצלחה את כל הבחינות לקבלת תואר הגשה. היא הביעה את נכונותה ללמד אותנו נושאים אלה. אנו מודים לה על כך מקרב לב.

בביקורה האחרון בארץ בנובמבר 2011 לימדה גשה קלסנג וונגגמו את הנושא של חקר התודעה. קישור להקלטות הקורס "מהי התודעה?"

בביקורה השנה תמשיך גשה-לה ותלמד את שני הנושאים הבאים מתוך הנשאים המכינים – את חקר האסכולות הפילוסופיות ואת חקר הרמות והדרכים.

הנושא של חקר התודעה מהווה בסיס לכל שאר הנושאים. מכיוון שמדובר בקרוסי סופ"ש קצרים, לא תוכל גשה קלסנג וונגמו לחזור על הנלמד ב"חקר התודעה". לכן, כהכנה לקורסים, מתבקשים המשתתפים להקשיב להקלטות הקורס "מהי התודעה" ולקרוא את דפי העזר המצורפים: What is the Mind

ראיון נרחב עם גשה קלסנג וונגמו – Extended interview with Geshe Kelsang Wangmo

Geshe Kelsang Wangmo, An Interview with the World’s First Female Geshe

Geshe Kelsang Wangmo – 2012 Visit

Towards the coming visit of Geshe Kelsang Wangmo, Dharma Friends are happy to announce the opening of a series of courses introducing the main topics as studied in the great Buddhist Tibetan monasteries

In the West there is a common misapprehension that Buddhist practice primarily constitutes meditation and not study. This view arises from not comprehending that Buddhist study – especially in the Tibetan Buddhist tradition – can become an integral part of analytical meditation and hence of spiritual practice. In fact, it is considered so crucial to one's mental development that numerous Tibetan Buddhist monastic institutions offer –as part of their practice – comprehensive and rigorous study programs that last for sixteen or more years. Such programs consist of listening to teachings, examining them during debate sessions, and of making an effort to integrate them in one's daily life

This technique has proven so effective that it has been followed for many centuries, resulting in the immeasurable spiritual attainments of numerous past and present accomplished masters.

The topics that are traditionally studied and debated on are summarized in the five canonical texts:

1.Perfection of Wisdom Sutras (Sanskrit: Prajnaparamita Sutras / Tib.: Pha rol du chin pa'i do)

2.Middle Way Philosophy (Sanskrit: Madhyamika / Tib.: Uma)

3.Valid Cognition – Epistemology (Sanskrit: Pramanavartika / Tib.: Tse ma nam drel)

4.Treasury of Knowledge – Ontology (Sanskrit: Abdhidharmakosha / ib.: Ngoen pa Dzoe)

5.Ethical conduct (Sanskrit: Vinaya, Tib.: Dul wa)

In an effort to make such a study program available in Israel, the Dharma Friends of Israel are offering courses that gradually introduce the various topics of the five canonical texts (in the same order in which they are studied in the monastic institutions), starting with some of the principal preparatory topics and proceeding with the principal topics of the five canonical texts, such as the Perfection of Wisdom Sutras, and so forth. The preparatory topics constitute the study of the Mind (Tib.: Lo-rig), the study of Tenets (Tib.: Drub-tha), and the study of Grounds & Paths (Tib.: Sa-lam). Since Geshe Kelsang Wangmo covered the topic of the Mind during her last visit to Israel in November 2011, she will proceed this year with the study of Tenets and the study of Grounds & Paths (Sa-lam).

Geshe Kelsang Wangmo, who has completed 16 years of study in the nstitute of Buddhist Dialectics in Dharamsala and accomplished all the exams to get the title Geshe, has expressed her willingness to teach us these topics. We are deeply grateful to Geshe la deeply from the bottom of our hearts.

In her last visit here, in November 2011, Geshe Kelsang Wangmo taught the Stud of the Mind [link to the recordings of the course What is the Mind? ]. In her visit this year Geshe Kelsang Wangmo will continue with the next topics of The Four Tenets and Grounds and Paths.

Weekend Course The Four Tenets:

The study of tenets is considered an extremely important topic of Buddhist study. It is particularly vital for developing a correct understanding of the concept of selflessness, and refers to examining the delineations of the four Buddhist philosophical tenets.

The four tenets are:

1.GreatExpositionSchool (Sanskrit: Vaibashika, Tib.: Che tra ma wa'i drub tha)

2.Sutra School

(Sanskrit: Sautantrika, Tib.: Do de ba'i drub tha)

3.Mind –Only

School (Sanskrit: Cittamatra, Tib.: Sem tsam pa'i drub tha)

4.MiddleWaySchool (Sanskrit: Madhyamika, Tib.: U ma'i drub tha)

The reason for studying the four tenets is that our afflictions of attachment, anger, etc. that bind us in countless rounds of uncontrolled birth, aging, sickness, and death, are rooted in the misperception of the nature of the self and of other phenomena. Therefore, reasoned investigation in the true nature of the self and other phenomena is imperative to our spiritual development.

Since it is extremely difficult to penetrate the numerous false views and misperceptions, it became commonplace in the Indian monastic institutions, uch as Nalanda University, and so forth, as well as in Tibet to not merely examine the highest philosophical tenets but also the supposedly 'lower' schools. This approach provides practitioners with the opportunity to gradually deepen their understanding of reality, for a comprehension of the lower tenets serves as a stepping stone to comprehending the highest and most subtle philosophical school.

During the five lessons of the weekend retreat we will spend the first three lessons on investigating the three lower tenets (Great Exposition, Sutra, and Mind-Only School) and the last two lessons on the Middle Way School.

During each class period we will discuss some of the central assertions of each

tenet regarding the two truths, selflessness, and so forth

serves as the basus for all other subjects. since we'll have a short weekend course, Geshe Kelsang Wangmo will not the study of the Mind the subject of Therfore, as a preparation for the course, the particpants are requested to listen to the the study of the Mind be able to repeat what was stuied in and to read the handouts that were given for it "What is the Mind" recordings of the course

.

ספרייה ולימוד

ספרים בהוצאת ידידי הדהרמה

"להגיע להארה"

כבוד הדלאי לאמהּ ה-14  

"להגיע להארה" הוא ספר חשוב ומהותי בו פורש בפנינו הדלאי לאמה, בדרך בהירה ומעשית, את שלבי התרגול הרוחני בדרך להשגת מצב ההארה שלמה, מצב תודעה שהוא הרמה הגבוהה ביותר של ההתפתחות הרוחנית. למידע נוסף ורכישה