- קורס:
- מורה:
- תאריך: 19.07.2017
שנטידווה והמדריך לאורח חייו של הבודהיסטווה – Shantideva and the Guide to the Bodhisattva Way of Life
מאסטר שאנטידווה, בודהיסטווה שחי במאה השמינית (685–736 לספירה) בהודו, הוא אחד מהמלומדים ההודים המשפיעים ביותר במסורת המהאיאנה.
סיפורים מספרים שהוא נולד בסאורסטרה (מדינת גוג'ראט בהודו המודרנית) כבן מלך, וכבר בגיל צעיר הוא הצטיין בפילוסופיה ומדעים. לאחר שאביו המלך הלך לעולמו, הפצירו אנשי הממלכה בנסיך שאנטידווה שייקח את מקומו כמלך. למרות שלא היה לו כל רצון למלוך, הסכים הנסיך לבקשת נתיניו. אך בלילה שלפני טקס הכתרתו ראה בחלומו את מנג'ושרי (התגלמות החכמה של כל הבודהות) שהניא אותו מהחלטה זו. בעקבות החלום הוא ברח מהממלכה וחי בטבע, שם הקדיש את חייו לתרגול מדיטציה והגיע להישגים מתקדמים, ואף למד ישירות ממנג'ושרי שהנחה אותו בלימוד הרוחני באופן אישי.
לאחר מכן הגיע שאנטידווה למנזר נאלנדא, שם לקח על עצמו נדרי נזיר ולמד סוטרות, ווינאיה, אבהידהרמה וטנטרה. במהלך השנים שחי במנזר כתב את שני חיבוריו החשובים: "המדריך לאורח חייו של הבודהיסטווה" (Bodhisattvacaryāvatāra) ו"תקציר האימונים" (Śikṣāsamuccaya).
הנזירים איתם חי במנזר נאלנדא לא הבחינו ביכולותיו המרשימות, וכינו אותו bhusuku– ראשי תיבות בסנסקריט של "לאכול, לישון ולחרבן", כי מעולם לא ראו אותו עושה משהו אחר. שאנטידווה לא השתתף בפעילויות המנזר – התכנסויות, תפילות ותרגולים, וכניסיון להשיב אותו לדרך הישר הוחלט ללמד אותו לקח. הנזירים קבעו שעל שאנטידווה להעניק שיעור פומבי לקהילת הנזירים, וכדי להשפילו הכינו עבורו כס כבוד גבוה במיוחד.
כל קהילת הנזירים וגם הציבור הרחב הוזמנו לכינוס וכאשר שאנטידווה הגיע הוא שאל את הנוכחים אם ברצונם לשמוע טקסט קיים או משהו מקורי. הבקשה הגיעה ללימוד טקסט מקורי. בתגובה לבקשתם התחיל שאנטידווה לדקלם את "המדריך לאורח חייו של הבודהיסטווה". כאשר הגיע לפרק התשיעי של הספר החל שאנטידווה להתרומם אט אט באוויר עד שנעלם מן העין, כך שאת סיום הפרק התשיעי ואת הפרק העשירי שמע הקהל בלי לראותו.
רבים מחשיבים את "המדריך לאורח חייו של הבודהיסטווה" כטקסט המושלם ביותר לתרגול מסורת המהאיאנה. המדריך שנכתב כבתי שיר קצרים, כולל עשרה פרקים ומוקדש לפיתוח בודהיצ'יטה (תודעת ההארה), תרגול שש השלמויות (Paramitas) ופיתוח החכמה המבינה נכוחה את המציאות, וכך מסביר בצורה מפורטת את הדרך למימוש ייעודו של הבודהיסטווה, השגת הארה שלמה למען כל בעלי התודעה.
Master Shantideva was a bodhisattva who lived in India in the 7-8th century (685-736 CE). He was one of the most influential Indian scholars in the Mahayana tradition of Buddhism.
Shantideva was born as a prince in Saurastra (in modern Gujarat). From childhood he excelled in philosophy and science. After his father the king passed away he was asked to take his father's role as a king. He had no wish to rule, but accepted to his subjects' request. At the night before his coronation he saw in his dream Manjushri (the embodiment of the wisdom of all the Buddhas) who dissuaded him from doing so. Following the advice he got in his dream he ran away, lived in the forest and dedicated his life to meditation practice and studies. In his studies Shantideva was guided by Manjushri himself.
Later Shantideva arrived at Nalanda monastery where he became a monk and studied Sutra, Vinaya, Abhidharma and Tantra. During the years he lived in the monastery he wrote his two important works – The Guide to the Bodhisattva Way of Life (Bodhisattvacaryāvatāra) and Compendium of Training (Śikṣāsamuccaya).
The monks of Nalanda did not recognize Shantideva's qualities; they saw him as bhusuku – Sanskrit acronym derived from words meaning “eat”, “sleep”, and “defecate”, as that was all anyone had seen him do. In an attempt to encourage their apparently lazy student to return to his proper path, some of the monks in authority at Nālandā decided to teach him a lesson. They assigned him to recite a text at an upcoming religious festival; and, just to humiliate him even more, built him an elaborate throne from which to speak.
On the day of the festival, Śāntideva ascended the throne and asked the audience whether they would like to hear something old or something new. The monks asked for something new, and Śāntideva began the first-ever recitation of the Bodhisattvacaryāvatāra. No doubt the audience would have been surprised to hear their lazy fellow-student present one of the greatest works of poetry ever composed in the Sanskrit language. During the recitation, while seated in meditation posture, the master began to levitate above the throne. At the recitation of verse IX.34, he vanished, and the remainder of the text was recited by a disembodied voice from the sky.
The Guide to the Bodhisattva Way of Life is considered to be the most perfect text of practice the Mahayana path. It is written in short verses, includes ten chapters and is dedicated to generation Bodhicitta, practicing the six Paramitas and cultivating the wisdom realizing the reality. In this way the text explains in elaborated manner the way to actualize the Bodhisattva's aim – attaining full enlightenment for the benefit of all sentient beings.