גֶשֶה פמה דורג'ה

גשה פמה דורג'ה ( Geshe Pema Dorje ) מהווה את האיחוד בין החוכמה והחמלה- צירוף של מורה חכם, אדם חומל ומנהיג בעל יכולת פעולה וביצוע. גשה-לה הבטיח לנו בביקורו הראשון שיפעל כדי שיגיעו לארץ מורים טיבטים ידועים ושיעשה כל שביכולתו כדי שהדהרמה בישראל תפרח. ואכן, כך עשה. בשפתו האנגלית הקולחת, חוש ההומור, רגישותו ורגשנותו, מצליח גשה פמה דורג'ה ליצור קשר ישיר ולגעת בלב שומעיו. בבקוריו הקודמים בארץ, בשנים 2003, 2004, 2006, 2009 ו- 2012 עזר גשה-לה ביעוץ והדרכה לרבים מאיתנו, ששמרו איתו על קשר מתמשך, והמחכים בשמחה לביקורו הנוכחי.

גֶשֶה פמה דורג'ה

גֶשֶה פמה דורג'ה נולד בטיבט. בגיל צעיר גלה להודו בעקבות הכיבוש הסיני. הוא למד פילוסופיה בודהיסטית במכון לדיאלקטיקה בודהיסטית בדהאראמסאלה והיה אחד מהראשונים שסיימו את הלימודים לתעודת "גשה" (מקביל לתואר דוקטור באוניברסיטה) במכון.

עם סיום לימודיו הגשים גשה-לה ("לה"– פנייה של כבוד) את רוח החמלה והמחויבות האוניברסלית המודגשת בבודהיזם הטיבטי. הוא נרתם לעזרתם של הטיבטים בהודו תוך שימת דגש על חשיבות החינוך וההשכלה בגלות, והיה מנהל בית הספר שבכפר הילדים הטיבטי בדהאראמסאלה.

אחר כך ניהל את הקולג' ללימודים גבוהים בסארה (Sarah) שליד דהאראמסאלה. הקולג' נוסד ע"י גן לובסאנג גיאצו לה (Gen Lobsang Gyatso la) המנוח (מורו של גשה-לה) וע"י הממשלה הטיבטית הגולה.

בעצתו של כבוד הדאלאי לאמה עוסק גשה-לה כיום בהחייאת מסורת הבודונג! – מסורת עתיקה של הבודהיזם הטיבטי שנמצאת בסכנת הכחדה. גשה-לה משמש כמנהל מרכז המחקר וההוצאה לאור של כתבי מסורת הבודונג. גשה-לה נוהג להדגיש את הפן המעשי של הבודהיזם ואת חשיבות הטמעת הדהרמה בחיי היומיום ובמיוחד בישום הרעיונות הבודהיסטים בתחום החינוך.

גשה פמה דורג'ה היה בארץ כבר פעמים רבות ורכש כאן חברים ותלמידים. נוסף לידיעתו המושלמת בחומר הלימוד, הרי שהפן האישי שהוא חושף גם בספרו סיפורים הממחישים את הנלמד, וגם במפגשים אישיים איתו, הופך אותו ליקר ללב במיוחד, לאילו שזכו להכירו ולהיות במחיצתו. כל מי שנפגש איתו חש באהבה, בחמלה, באכפתיות ובסבלנות הנובעות ממנו. יש לו קשרים חזקים עם אנשים רבים בכל העולם, אך הוא תמיד פתוח ומוכן לכלול חברים נוספים במעגל המקורבים אליו.

בנוסף להרצאות וקורסים שהוא נותן ברחבי העולם, גן לה מקדיש מזמנו וממרצו ומגייס את חבריו להיות שותפים גם הם בפרויקטים הומאניים יוצאי דופן.

הנה כמה דוגמאות לפרויקטים של גן לה:

1. באחת מנסיעותיו בהרים במחוז נידח בנפאל, ראה כפרים קטנים בהם משפחות מרובות ילדים יושבות ליד בקתותיהן הדלות, לאחר בירור והבנה שאין בית ספר בכל האזור והילדים לא לומדים, לקח עליו גן לה את המשימה להקים בית ספר כזה. הוא גייס אנשים, משאבים, תרומות ובעיקר את אנשי הכפר, ושנה לאחר מכן כבר עמד מבנה בית הספר על תילו (אדמה ציבורית שהכפר הקדיש לכך) וגויסה מורה שהגיעה מקטמנדו, והוקם מטבח עם מבשלת כדי שלילדים הלומדים יהיה גם מה לאכול.

2. גן לה ביקר באיזור ארונצ'ל פארדש שבצפון מזרח הודו, במסגרת החייאת מסורת הבודונג, מחוז נידח ועני שחיה בו גם אוכלוסיה בודהיסטית. הוא גילה שם מיד בעיות קשות מאוד, של חוסר תעסוקה, עוני, הזנחת ילדים וזקנים ועוד. מיד בביקורו הראשון הוא לקח איתו 4 ילדים שנזקקו לטיפול רפואי מציל חיים. גן לה גייס את מכריו לאסוף את הכסף הנדרש לניתוחים ולטיפולים. גן לה לא הסתפק בכך ועושה מאמצים להביא רופאים ולהקים מרפאה במחוז עצמו כדי שלא יקרו מקרי הזנחה כה קשים.

3. בהרים שליד קטמנדו יש כפרים מוזנחים בהם אנשים שנאבקים על קיום מינימאלי. גשה לה הפך את אחד הכפרים הללו, ראטנקוט, לכפר לדוגמא, מודל לחיקוי לכפרים האחרים.http://sites.google.com/site/ratankot/

4. הפרויקט האחרון של גן לה הוא הקמת בית לילדים עזובים, ילדי רחוב בקטמנדו.

5. בפרוייקט נוסף שגשה לה מוביל ניתן לצפות בקישור הבא

http://www.youtube.com/watch?v=5oXDzzz_wjg

ויש עוד פרויקטים שנעשו וגם כאלו שבתכנון. גן לה לא יכול להפנות את המבט הצידה כשהוא נתקל בסבל או בצורך.

לאתר העולמי: www.pema-dorjee.org

 

תמונות

לכל התמונות של המורה (2) »

המורה בספריית המדיה

הקורסים הבאים

לרשימת קורסי העבר של המורה »

ספרייה ולימוד

מולטימדיה

Green Tara Mantra -108 Repetitions

צפה והקשב לעוד:

ספרים בהוצאת ידידי הדהרמה

"מעבר לדת"

כבוד הדלאי לאמהּ ה-14  

כבוד הדלאי לאמה פורש בספרו תוכנית פורצת דרך הפונה גם אל מיליוני האנשים שאינם רואים בעצמם חלק משום מסורת דתית אך עדיין כמהים לחיים שיש בהם סיפוק רוחני ועשייה למען עולם טוב יותר. למידע נוסף ורכישה