ספרייה ולימוד

שלוש השלמויות – אייאנג רינפוצ'ה

שלוש השלמויות – תמלול ההרצאה של אייאנג רינפוצה שנערכה בת"א בחודש יוני 2010

תודתינו נתונה למירי ארמה על התמלול.

בודהא דהרמה לא שייכים לארץ מסוימת או לאנשים מסויימים, הם נועדו בשביל כל היצורים החיים. הבודהא דהרמה זה כיצד אנו יכולים לפתח את החמלה והחוכמה. יש רמות שונות בקרב היצורים החיים. ברמה הקונבנציונלית כולם נראים אותו דבר, שתי עיניים, ידיים רגלים וכו אבל יש הבדלים קטנים כמו צבע עיניים או צבע עור. אבל ברמת התרגול יש רמות שונות. רמת התרגול מגיעה מהעבר לא רק מהחיים האלה, מהלידות הקודמות שלנו, שהם עשינו מעשים שליליים שיצרו קארמה שלילית. אבל הרמה הבסיסית האולטימטיבית לפי הבודהיזים היא שלכל יצור חי יש את טבע הבודהא, תמצית הבודהא. התמצית של התודעה שלנו היא טבע הבודהא. ברמה ראשונית כל היצורים החיים היו באותו יכולת. יש לכל אדם יש את טבע הבודהא אבל מכיוון שנולדנו בסמסארה יצרנו הרבה מעשים שליליים ומשם מגיעה היכולת שלנו כיום. ההסחות שלנו בתודעה הם לא בעיה, הם זמניים ואפשר להפטר מהם. כשנפטר מהם נגיע למצב דומה לבודהא שאקימוני.

בין מערב ומזרח אין הבדל גדול לכולנו יש את טבע הבודהא, קצת הבדל בשפה ובתרבות, אם נלך בעקבות הלימוד של הבודהא בוודאות נגיע לתוצאה. נכון שבמערב הבודהא דהרמה עוד צעירים אבל אם נתרגל לפיהם אז נגיע לאותה תוצאה. בגלל זה הבודהא דהרמה טובה לכולם בכל מדינה.

הדרך הבודהיסטית לפתח חוכמה, היא פיתוח הבודיציטה- חמלה ואהבה גדולים מתוך אלה בהדרגה נגיע לטבע התודעה. החמלה הגדולה וטבע התודעה הם אותו דבר.

בשלב הראשון אנו צריכים לקבל שכל היצורים היו ההורים שלנו, וההסבר הוא שמכיוון שנולדנו אין סוף פעמים בודאות יש לנו קשר של הורות עם כל היצורים. ההורים שלנו כיום דאגו וטיפלנו בנו בחיים האלה ככה היצורים החיים טיפלו ודאגו לנו בחיים הקודמים בעקבות כך אנו צריכים להוקיר להם תודה על כך. על ידי שנעזור להם. כל היצורים החיים הם משפחה שלנו וכך יש בנו שלווה ואושר. כולנו רוצים להיות מאושרים וכמו שאנו רוצים אושר שכזה כך גם שאר היצורים החיים. תמצית הבודהא זו תמצית התודעה שלנו, אנשים רגילים עוד לא זיהו את טבע התודעה שלהם, זו המטרה של מתרגלי הדהרמה ויש אין סוף טקסטים על כך.

יש אנשים רבים בעולם כיום שזוכרים את החיים הקודמים שלהם והם לא בודהיסטים.

כמו שהריסים שלנו תמיד עם העין אבל עד שלא נסתכל במראה לא נראה אותם כך גם טבע התודעה יש צורך במורה אוטנטי שיראה לנו שלב אחרי שלב את הדרך לחשוף את טבע התודעה. באמצעות התרגול התובנות אפשריות ודרכן גם ההארה. אנו רוצים להגיע למצב של הארה לא בשביל עצמנו אלא בשביל לעזור לכל היצורים.

ההסבר הזה הוא גם ברמה הבסיסית וגם ברמה הגבוהה.

שלוש השלמויות חשובות לכל מתרגלי הבודהיזם בכל האסכולות השונות. שלוש השלמויות נמצאות בכל מעשה חיובית שאנו עושים, שלושת השלמויות הן מוטיבציה טהורה, תרגול טהור והקדשה טהורה.

מוטיבציה טהורה- כל סוג של תרגול או מעשה טובה, לפניו צריך לבדוק מהי המוטיבציה שלי. המוטיבציה צריכה להיות טהורה כי אחרת המעשה הוא חסר טעם. מוטיבציה טהורה נובעת מההבנה שכל היצורים היו הורינו ובדיוק כמוני הם לא רוצים לסבול, אבל הם לא יודעים מאיפה הגיע הסבל וכיצד להשיג אושר. אבל בגלל הסבל וחוסר האושר הם לא יודעים איך להשתחרר ממעגל הסמסארה. בשביל המטרה הזו של שחרור כל היצורים אני עושה את התרגולים והמעשים הטובים. יש שלושה סוגים של מוטיביציה:

– רועה: דואג לחיות, קודם שולח את החיות קדימה והרועה הולך אחריהן ומוודא שכולן הולכות בכיוון הנכון. המחשבה היא שכל מה שאני עושה אני עושה בשביל האחרים ללא מחשבה על העצמי או בשביל תוצאה.

-ספן: כולם נמצאים ביחד על אותה סירה ויגיעו לצד השני יחדיו. המחשבה היא שאני עוזר לכל היצורים כולל אני עצמי.

– המלך: הוא בעל המעמד הכי טוב בממלכה והמחויבות שלו היא לדאוג לכל האזרחים בממלכה. המחשבה היא שקודם אני אגיע להארה ואז אעזור לכל היצורים להשתחרר. המוטיבציות האלה בהתאם לרמות היכולות של התרגול.

בין השלושה האלה המוטיבציה הטובה ביותר, המושלמת היא זו שלא דואגת לעצמי או להטבות למתרגל אלא רק לאחרים.

אנחנו כמו ילדים קטנים, כל אחד דואג לעצמו, אמנם ברמות שונות.

המוטיבציה היא החשובה ביותר לתרגול.

בדרך כלל אנחנו לא שמים לב למוטיבציה ביום יום אלא רק בזמן לפני תרגול.

מוטיביציה שלא טהורה היא מוטיבציה שחושבת רק על עצמי, בני המשפחה, חברים או המדינה שלי.

כל אחד יכול לבחון את המוטיבציה שלו, זה די קל ופשוט.

השלמות השניה היא התרגול המושלם- בבודהא דהרמה יש את תרגול הסוטרה והטנטרה. דרך הסוטרה היא די פשוטה אבל מאוד חשובה. בעיקר תרגול מדיטצית שמאטה. מתרגלי דרך זו מאמינים שבאמצעות תרגול זה ניתן להגיע לטבע התודעה. בשביל תרגול זה לא צריך הרבה טקסיות וקישוטים צריך רק ללמוד איך עןשים מדיטצית שאמטה. בתרגול הטנטרה מאוד חשוב לקבל העצמה, לימוד בע"פ והמשכיות השושלת מתוך אלה תבוא הברכה. גם בתרגול הטנטרה יש תרגולים שונים אבל שתי הרמות הן רמת הפיתוח- אחרי לקיחת המקלט והעצמה והעברה שבעל פה אפשר להתחיל שלב זה, ויזואליזציה של הבודהא או בודיסטווה מעל הראש ושינון הסדאנה והמנטרה שהיא תמצית התרגול בשלב זה, בויזואליזציה המנטרה מופיעה בצורת מעגל ותוך כדי השינון קרני אור נשלחות לכל הכיוונים לכל היצורים החיים ועם קרני האור גל הקארמה השלילית של היצורים מטוהרת. כך כל היצורים נראים בצורה הטהורה שלהם. ללא שלב זה לא נוכל להגיע לשלב הבא של ההשלמה.

במהלך הויזואלזציה אחרי שכל היצורים החיים טוהרו הכול סביבנו הופך לעולם טהור וכל היצורים הופכים לבודהא.

גם הגוף שלנו איננו רגיל עוד אלא גם אנחנו נמצאים במצב הטבעי של הבודהא. בשלב זה יש גאווה של חוכמה, אנחנו באמת מאמינים שאנחנו הבודהא וסתם מדמיינים את עצמנו צריך להיות בנו בטחון אמיתי באמת של התרגול. זה אפשרי מכיוון שלכל אחד מאיתנו יש את טבע הבודהא וטבע הבודהא הוא אותו דבר כמו בודהא אן בודיסטווה. בזמן הויזואליזציה לא נערבב מחשבות יום יומיות, את ההרגלים שלנו.

השטן מתואר בתור יצור מפחיד עם שיניים ובצבע שחור, זה לא השטן האמיתי, אלא המחשבות היום יומיות שנכנסות בזמן התרגול. בזמן הויזואליזציה אנו צריכים להשתחרר מהמחשבות היום יומיות מאותו שטן.

זה נשמע קל במילים אבל בתרגול עצמו זה מאוד קשה.

במהמודרה מוזכר שאם בזמן התרגול תנסה לשחרר את המיינד מהמחשבות זה רק יהיה יותר קשה ויהיו יותר מחשבות. כשעולה מחשבה המיינד ישאר במצב הראשוני, נינוח, כמו כדורי צמר גפן שמונחים על שולחן ללא כוח אלא בצורה עדינה, לא לעשות כלום פשוט להיות שם כשעולה מחשבה כמו אותו צמר גפן על השולחן ואז המחשבה השלילית תעלם, אפשר לפתוח עיניים כשזה קורה, בלי לזוז. אם ניישם את זה בזמן המדיטציה כאשר נקבל בעתיד לימוד על טבע התודעה התובנה תבוא יותר בקלות. זיהוי טבע התודעה יהיה קל יותר אם ניישם זאת. כמובן שצריך לנסות פעמים רבות ולא רק כמה פעמים, לאט לאט זה יהיה קל יותר. הדבר החשוב ביותר בשלב הפיתוח הוא לא לערבב מחשבות יום יומיות בזמן המדיטציה. כמו כן הביטחון בתרגול חשוב גם הוא. שלב ההשלמה נגיע אליו שלב אחרי שלב, על מנת לתרגל שלב זה אנחנו צריכים להיות בעלי יכולת לתרגל. היכולת היא זיהוי טבע התודעה, ההבנה של ריקות. מדיטציה ריקות אמיתית היא זיהוי טבע התודעה ותרגול זה צריך לימוד ממורה מוכשר. אי אפשר לדבר על שלב זה בפני קהל רחב בגלל הצורך בלימוד ישירות ממורה. אלה שלא זיהו את טבע התודעה הם כמו נמצאים ביער סבוך וחשוך ואינם רואעם הרבה מעבר לסביבה הקרובה אליהם. אלא שזיהו את טבע התודעה כמו יושבים על פסגת הר ורואים את כל הנוף פרוס בפניהם.

השלמות השלישית היא לאחר התרגול או המעשה החיובי הוא ההקדשה. לא רק השינון אלא גם המצב המנטלי. ההקדשה היא לא רק למעשה שעשינו עכשיו אלא לכל המעשים שעשינו. יש צורך גם בהבטחה חזקה לנסות ולעשות מעשים טובים במהלך חיינו ולכן יש גם צורך להקדיש את המעשה הטוב הנוכחי. להקדשה יש כוח מאוד חזק, אבל בחיים האלה נוכל לקבל תוצאות.

כל היצורים יגיעו בסופו של דבר למצב של האהרה בזכות המעשים הטובים שעשו. גם אחרי שהגיעו להארה הם לא מפסיקים לעזור ולעשות מעשים טובים. למשל בשמים יש רק ירח אחר אבל אם נשים הרבה קעריות עם מים הירח ישתקף בכולן בצורה מושלמת. כך כאשר נגיע לשלב ההארה העזרה תהיה אין סופית וטבעית כמו שהירח לא חושב על כל קערה שהוא משתקף בה אלא קורה בצורה טבעית.

טבע הבודהא הוא אהבה וחמלה, ויש הרבה אנשים בעולם שאינן בודהיסטים אבל הם אנשים טובים וזה בזכות זה שיש להם את טבע הבודהא. גם החיה הכי טורפת ביער היא בעלת חמלה ואהבה לצאצאים שלה. את ההקדשה אנחנו יכולים לעשות על כל המעשים הטובים שנעשים ולא רק שלנו. המעשים הטובים שלנו ושל אחרים הם כמו טיפה שנשמרת בים כאשר אנחנו מקדישים אותה.

ללא שלוש השלמויות המריט הוא זמני , עם שלוש השלמויות מריט שכזה לא יקטן רק יגדל.

 

ספרייה ולימוד

ספרים בהוצאת ידידי הדהרמה

"להגיע להארה"

כבוד הדלאי לאמהּ ה-14  

"להגיע להארה" הוא ספר חשוב ומהותי בו פורש בפנינו הדלאי לאמה, בדרך בהירה ומעשית, את שלבי התרגול הרוחני בדרך להשגת מצב ההארה שלמה, מצב תודעה שהוא הרמה הגבוהה ביותר של ההתפתחות הרוחנית. למידע נוסף ורכישה