האימון הבודהיסטי

לַחֲלוֹף אֶל מֵעֵבֶר

"בְּשֶׁבַח טבע הבודהה", מאת אריא נאגארג'ונה

כשרוצים לתאר את טבע הבודהה (דְהַרְמָדָהאטוּ) מדמים אותו לחלל בו יש עננים, וגם ציפורים ומטוסים שיכולים לעוף ללא הפרעות. מכיוון שטבע החלל הינו ריק ופתוח – דברים יכולים לקרות בו. כך גם הדְהַרְמָדָהאטוּ. בשל מהותו הריקה והצלולה – הוא מאפשר את קיום כל התופעות.

האם אנחנו נוטים לראות את החלל, או שמא דווקא את העננים? וכיצד משפיע הדבר על חיינו?

*

"בְּשֶׁבַח דְהַרְמָדָהאטוּ" (In Praise of Dharmadhatu) הינו טקסט קלאסי שנכתב על ידי אריא נגארג'ונה במאה הראשונה לספירה, כדי להסביר את הטבע המקיף של השיעורים שלימד בודהה שאקיאמוני.

הטקסט פותח עם הסבר מדוקדק של טבע הבודהה (דְהַרְמָדָהאטוּ): טבע הבודהה, הוא האוצר האמיתי שיש לכל אחד מאיתנו ושנמצא בתוכנו מאז ומתמיד. טבע הבודהה הוא מהות התודעה, טהור ומשוחרר מכל הזיהומים, מכל מצבי התודעה העוכרים.

כאשר אנחנו לא מודעים לטבע הבודהה שבנו, מגיעים כל הקשיים שאנחנו חווים – אי נחת, חוסר סיפוק, פחדים, סבל וצער.

אם נביט במשקפיים עכורים על כוס שבתוכה מים – המים ייראו לנו עכורים. באופן דומה, כתוצאה מבּוּרוּת, התפיסה השגויה של אופן קיומן של התופעות, יצופו בנו רגשות עוכרים – ויציבו אותנו בסמסארה. לעומת זאת, אם נביט במשקפיים נקיים על אותם המים – המים ייראו לנו טהורים ונקיים. באופן דומה, כאשר נראה את אותו טבע התודעה הטהור ללא זיהומים (טבע הבודהה, דהרמדהאטו) דרך המשקפיים של החכמה הטהורה של הריקות (ריקות כל התופעות מקיום עצמאי, מקיום בכוח עצמן) – נחווה את השלווה של הנירוואנה ושל מצב הבודהה.

לפיכך, מה שקובע כיצד נראה את התופעות הוא מצב התודעה באמצעותו מתבוננים בהן – אם מתבוננים עם תודעה עכורה או עם המודעות הזכה של הריקות.

אם כן, כיצד ננקה את תפיסתנו? כאשר נחשוף את התודעה העכורה לאֵש החוכמה, מצבי התודעה העוכרים יישרפו וייעלמו, ונישאר עם טבעה הצלול של התודעה, עם טבע הבודהה.

איזו חוכמה תביא לכך? וכיצד ניתן לפתח חכמה כזאת?

לשם כך עלינו ללמוד, להרהר ולמדוט על המשמעות של המציאות המוחלטת – ריקות כל התופעות מקיום עצמאי, מקיום בכוח עצמן.

אם נבין ונתַרְגֵל באופן שוטף את הבנותינו לגבי המציאות המוחלטת, נוכל גם להשפיע אט אט על תפיסותינו ותגובותינו לקורה סביבנו, לראות את המציאות באור שונה – ויום אחד גם לחלוף אל מֵעֵבֶר, אל טבע הבודהה המואר שלנו. כי בעצם הרי הוא כאן, איתנו, כל הזמן…

♦♦♦

גשה דורג'י דמדול, מתורגמנו לשעבר של כבוד הדלאי לאמה וכיום מנהל בית טיבט בדלהי, מוכר כמורה מבריק וחד שקנה לו תלמידים רבים מרחבי העולם הנוהרים במיוחד לשיעוריו. הוא רהוט, שיטתי, מערב את תלמידיו במהלך השיעורים, מנהל איתם דיאלוג המעמיק את תובנותיהם, והסבריו מפשטים ומנגישים אף נושאי לימוד קשים וסבוכים.

את כל זאת הוא עושה בהומור ובאנושיות חמה, תוך מעורבות רבה בכל מהלך הקורסים.

♦♦♦

הקורס יתקיים בקיבוץ לוחמי הגטאות, בשפה האנגלית.

המשתתפים יתבקשו להיות נוכחים בכל משך הזמן של הקורס ובכל הפעילויות שיתקיימו במהלכו.

מכשירי הטלפון, מחשבים וכד' יימסרו למשמרת בתחילת הקורס.

הקורס יתקיים בשתיקה מלאה.

נשמח לכיבוד בריא לפינת קפה (פירות, עוגיות, אגוזים, שקדים וכו').

להסבר מפורט על מהלך הקורסים, כללי התנהגות, מה להביא ועוד – תוכלו לקרוא כאן.

התכנסות יום חמישי  14:30 (הרשמה וקבלת חדר), סיום יום שבת  17:00.

♦♦♦

ברוח המסורת הבודהיסטית, המורה, וכן הצוות המארגן פועלים בהתנדבות מלאה ואינם מקבלים כל שכר. גם ההשתתפות בקורס זה הינה על בסיס תרומה (דאנה) וללא ציון סכום מוגדר, כדי לאפשר לכל הרוצים להשתתף בקורס לעשות זאת בשמחה – ולתרום כפי יכולתם ומתוך רצון ונדיבות הלב.

תרומותיכם, שתיאספנה בתום הפעילות, מיועדות לכיסוי כל ההוצאות הארגוניות ולמתן דאנה כהוקרת תודה למורה.

♦♦♦

ההרשמה נסגרה.

עם הרשמתכם, אנא שימו לב שלאחר מילוי הטופס ושליחתו, קיבלתם הודעת אישור הרשמה.

 

ברוח המסורת הבודהיסטית, המורה, וכן הצוות המארגן פועלים בהתנדבות מלאה ואינם מקבלים כל שכר. גם ההשתתפות בקורס זה הינה על בסיס תרומה (דאנה) וללא ציון סכום מוגדר, כדי לאפשר לכל הרוצים להשתתף בקורס לעשות זאת בשמחה ולתרום כפי יכולתם ומתוך רצון ונדיבות הלב.
תרומותיכם, אותן ניתן לעשות בכל עת הן לפני השיעור והן לאחריו, מיועדות לכיסוי כל ההוצאות הארגוניות ולמתן דאנה כהוקרת תודה למורה.
All our activities are organized by volunteers and are offered without any price tag attached. Yet there are some costs to cover and for that we are asking for your donations.
All remaining donations after covering the costs will be offered to the precious teacher.

חומרי עיון לאירוע זה

אודיו (0)
תמונות (0)

ספרייה ולימוד

מולטימדיה

Discovering Buddhism Module 1 - Mind and its Potential

צפה והקשב לעוד:

ספרים בהוצאת ידידי הדהרמה

"כיצד לראות את עצמך כפי שהנך באמת"

כבוד הדלאי לאמהּ ה-14  

בספרו "כיצד לראות את עצמך כפי שהנך באמת" מדריך אותנו כבוד הדלאי לאמה כיצד לראות את עצמנו כפי שאנו באמת, על מנת שנוכל להתחיל ליצור את העולם שבו נרצה לחיות. למידע נוסף ורכישה